Poëtische fietsroute

Lissabon legde onlangs een nieuw fietspad aan, langs de Taag, speciaal voor zijn fietsende bezoekers en inwoners. Het werd geen gewoon fietspad maar een poëtische route dankzij O Tejo, een gedicht van de beroemde Portugese schrijver Fernando Pessoa, die je op het fietspad kunt lezen terwijl je aan het biken bent.

[Vimeo=http://vimeo.com/5823275]

De Taag is mooier dan de rivier die stroomt door mijn dorp,
Maar de Taag is niet mooier dan de rivier die stroomt door mijn dorp
Want de Taag is niet de rivier die stroomt door mijn dorp.

De Taag heeft grote schepen
En op haar water vaart nog steeds,
Voor degenen die in alles zien wat er niet is,
De herinneringen aan de galioenen.

De Taag ontspringt in Spanje
En de Taag mondt uit in zee in Portugal.
Dat weet iedereen.
Weinigen echter weten welke de rivier is van mijn dorp
En waarheen zij gaat
En vanwaar zij komt.
En daarom, omdat zij minder mensen toebehoort,
Is vrijer en groter de rivier van mijn dorp.

De Taag is een weg naar de Wereld
Voorbij de Taag ligt Amerika
En het fortuin van hen die het vinden
Niemand heeft ooit gedacht aan wat er ligt voorbij
De rivier van mijn dorp.

De rivier van mijn dorp doet denken aan niets.
Wie aan haar oever staat staat enkel aan haar oever
.

(De mooiste gedichten van Fernando Pessoa, Uitgave van De Morgen – Wereldpoëzie, 2006)

Geef een reactie

